piątek, 29 marca 2013

Żurek Wielkanocny

Dla mnie Wielkanoc to żurek z jajkiem, chrzanem i białą kiełbasą. W odróżnieniu od Wigilii, kiedy to w zależności od regionu Polski podaje się: czerwony barszcz z uszkami, zupę grzybową z łazankami lub zupę rybną, w święta Wielkanocne nie ma takiego "problemu", gdyż zupa jest tylko jedna....
I tak miał zaczynać się ten wpis. Przez myśl mi nie przeszło, że będzie inaczej. Nim ugotowałam ten żurek, kilka dni wcześniej rozmawiałam z moim Informatykiem A. o ostatnich problemach techniczno- informatycznych mojego bloga. Od słowa do słowa zaczęliśmy rozmawiać o moim zakwasie na żur, o wpisach, przepisach, i o tym gdzie kto spędza święta. Powiedziałam mu wtedy, że całą historię żurku mam już zrobioną, i że to będzie łatwy wpis, gdyż nie ma w te święta innej zupy jak żurek. I tu wyszedł na światło dzienne mój brak wiedzy i ograniczony światopogląd. Okazało się bowiem, że nie wszyscy jedzą w Wielkanoc żur, co wydało mi się rzeczą nieprawdopodobną, a wręcz niemożliwą...  



Mój drogi A., powiedział mi wtedy, że w tym roku spędza Wielkanocną Niedzielę u rodziny żony, a tam żurku nie podają. No dla nas rzecz niepojęta. Pierwszą rzeczą jaką ma zrobić w Poniedziałek, jak przyjedzie do swojej rodziny to zjeść żurek.:) 
Zaskoczona bardzo bezżurkowym śniadaniem zaczęłam szukać informacji o innych "wielkanocnych" zupach. Znalazłam kilka, kilkanaście przepisów na różne świąteczne potrawy, ale chyba tylko biały barszcz i zupa chrzanowa wydały mi się najbardziej autentyczne i tradycyjne. W tym roku ja też jadę na święta w gości i zabieram ze sobą butelkę zakwasu, na wypadek, gdyby i tam nie jedzono żuru!










Żurek Wielkanocny:

Składniki;

1,5 l wywaru mięsno- warzywnego (może też być woda, która została po parzeniu wielkanocnych szynek i kiełbas, bulion warzywny lub sama woda)
0,5 l zakwasu na żurek
biała kiełbasa ( ja użyłam pieczonej)
2 liście laurowe
3-4 ziarenka ziela angielskiego
2 łyżki chrzanu
ząbek czosnku
pieprz, majeranek, sól
jajka na twardo



Kiełbaskę zalać wywarem, dodać czosnek, listki laurowe, ziele angielskie, pieprz, sól, majeranek. Gotować przez 20 minut. Wyjąć z zupy kiełbasę i wlać przez sito do garnka, rozmieszany zakwas. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień i gotować jeszcze 10- 15 minut. Pod koniec gotowania dodać chrzan. Żurek podawać z kiełbaską i jajkiem na twardo. 
Smacznego!











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz