wtorek, 5 marca 2013

Kebab

Kebab, najogólniej rzecz ujmując, to potrawa kuchni orientalnej. Istnieje ponad dwadzieścia odmian kebabów, w zależności od miejsca, w którym są one robione, rodzaju mięsa i sposobu podawania. 
Tradycja głosi, że potrawa została wymyślona przez średniowiecznych perskich żołnierzy, którzy używali swoich mieczy do pieczenia nad ogniem kawałków mięsa. Prawo do pierwszego kebaba roszczą sobie również Grecy. Podczas wykopalisk przeprowadzonych na greckiej Santorini w 1975 roku odkryto kamienne grille z obrotowymi szpadkami do szaszłyków, stosowane najprawdopodobniej już w XVII w p.n.e. co pozwala wysnuć wniosek, iż kebab znano już w starożytności.
Nie mam co prawda w kuchni obrotowego rożna, ale poradziłam sobie z kebabem. 
Nie jest to taki typowy "polski" kebab jaki znamy z rodzimych budek z kebabami. Nie będzie tu tłustych majonezowych sosów, przewagi kapusty nad mięsem, ani wolę nie wiedzieć czego jeszcze nie. Będzie to taka moja "odchudzona" wariacja na temat kebaba. Zrobiłam go w chlebie pita, kapustę zastąpiłam roszponką, a majonez baaardzo ostrym sosem paprykowym. Warto było.
A, i zdjęcia dzisiaj inne. Słońce było i nie było i taki miszmasz jest.







Składniki;

Chlebek pita;

3 szklanki mąki pszennej
1 i 1/4 szklanki wody
3 łyżki oliwy
łyżeczka soli
50 g drożdzy


Drożdże rozpuścić w ciepłej wodzie. Mąkę i sól przesiać do miski, wlać oliwę, drożdże i wyrobić gładkie ciasto. Zostawić na godzinę do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto podzielić na 6-8 części. Z każdej części zrobić kulkę i delikatnie ją spłaszczyć lub rozwałkować na kształt koła. Zostawić na 20 minut do wyrośnięcia. Piekarnik nagrzać do 250 stopni. Włożyć pustą blachę, żeby się nagrzała. Placki "spuchną" jeśli piekarnik i blachy będą mieć bardzo wysoką temperaturę. Chlebki ułożyć na papierze do pieczenia, posmarować oliwą i delikatnie umieścić na gorącej blasze. Piec ok 10 minut.









Dodatki;

pierś z kurczaka
dobra przyprawa do kebaba

opakowanie roszponki
kawałek włoskiej kapusty (opcjonalnie)
czerwona cebula
2 pomidory
średnia marchewka

słoiczek paprykowego keczupu
łyżeczka chili w płatkach





Mięso pokroić, doprawić. Udusić lub usmażyć. Warzywa pokroić, wymieszać z roszponką. No i sos. Napisałam, że sos jest bardzo ostry, paprykowy. Użyłam do niego gotowego, łagodnego keczupu paprykowego, który robimy co roku z mamą, nie będę teraz przepisu podawać, ale można go zastąpić ulubionym keczupem, albo mieszanką pomidorów z puszki i zmiksowanej papryki. Ostrości sosowi nadało chili w płatkach. namoczyłam je w łyżce ciepłej wody i wymieszałam z sosem. 
Chlebki delikatnie rozcinamy na kształt kieszonki, smarujemy sosem, "nadziewamy" mięsem i sałatką.
Proste! Smaczne.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz